Monday, April 30, 2012

sejuk hati ibu....

sejak dua menjak nie iman kalau marah, merajuk selalu sebut
"TAK NAK KAWAN!!"
hihii..kelakar anak aku nie..asal marah jer sebut tue..asal merajuk jer sebut tue..dah hafal da...
pagi tadi sebelum g kerja...(ari nie lambat!!!!hahhaha..) aku layan jab anak2 sebelum anta kat mak aku...
tah cam ner tah, iman marah kat aku.....aku pun tak berapa ingat kes apa...

iman     : TAK NAK KAWAN IBU!!!!!
aku senyap..tak kata apa....wat2 termenung....huhu...wat2 muka sedih...
aku      : tak per la..iman tak nak kawan ibu tak per la...ibu tak kisah...
dia terdiam...perlahan2 dtg kat aku...pegang peha aku...
iman    : iman tak wat lagi...iman sayang ibu...
aku masih lagi termenung..muka sedih...
iman     : buuuu...iman tak wat lagi..IMAN ADA IBU JER....

Alaaa...sayu nyer aku tengok anak aku...iman ada ibu jer...pandai nyer dia....terus aku peluk dia, cium dia...sejuk hati aku...aku tak dapat nafikan anak aku lebih romantik lebih perihatin berbanding gan e.suami aku....pernah dulu iman pujuk aku bila lihat air mata aku...masa tue aku dlm pantang anak no 2, danish...ada krisis gan en.suami, aku duk termenung, pastu tiba air mata keluar..sedih...tiba-tiba iman dtg kat aku, lap air mata aku...pastu ckp..."naper bu...iman janji tak nakal lagi..iman tak wat lagi...naper bu..."
lagi melalak aku...sayu sangat..

iman....anak yang membuat aku beremosi....kenakalan nya kadang mencabar kesabaran aku, dan iman jugalah kadang membuat gembira dan sayu...sayu dengan keperhatinan dia....dan kata2 dia...aku tak tau nak cakap macam ner...dia adalah anak yang baik...

iman..ibu sayang sangat iman....iman janji iman akan jaga ibu yer di masa ibu tua....ibu sayang iman....






Friday, April 27, 2012

Selamat Pengantin Baru...kelip-kelip...


mesti ko tengah berdegap degup jantung tu kan...hihihi....aku rasa sekarang nie ko dah selamat menjadi hak yang sah bagi Gen Nichi...apa pun tahniah yer yunk....sori aku tak dapat datang.....galad gak tak dapat tengok ko sanding...hati nie kuat nak gie, tapi tak kesampaian la yunk....aper pun aku harap semua berjalan dengan lancar ok....jangan gabra ok...ikut jer....hahahah...




Wednesday, April 25, 2012

Sujud KepadaMu, Ya Allah......

alhamdullilah....syukur alhamdullilah, aku baru terima berita gembira dari mak aku....ayah aku dapat menunaikan haji tahun nie...dan dah tentu mak aku pergi sekali...alh
alhamdullilah...dan niat ayah aku bawa kakak dia sekali..iaitu mak cik aku...


ye memang dia hapie sangat...menangis call aku tadi...terlalu hapie...ye la...mak gan ayah aku dah pernah ke tanah suci tue dulu, buat umrah...memang mereka meronta-ronta nak pergi lagi...alhamdullilah..akhirnya dapat pergi gak....


aku terlalu sayang akan mereka berdua nie...ayah aku yang aku anggap sebagai idola ku...ibu yang banyak membantu aku...Terima kasih Ya Allah kerana beri mereka peluang untuk kesana lagi....

dan hari nie juga aku dapat terima berita sedih, kawan aku, dah aku anggap sebagai kakak telah pergi selama-lamanya...setelah lama bertarung dengan penyakit dia, akhirnya Allah telah menjemput dia....
semoga arwah tenang disana.....

al-fatihah.....semoga akak tenang disana...sayang akak.....

Monday, April 23, 2012

berubah sudah....

aku tak tau ler korung semua dah berubah ker tak..maksud aku blog nie ler...semalam aku buka jer alih2 dah lain bebenor rupa nyer....almaklum ler...hamba nie baru jer berblogging...
hihihihih.....meh aku tunjukkan apa yang aku katakan lain tue...

bila aku login jer..benda nie keluar...bukan seperti dulu tu...

aik..aku pun pelik gak...terkial2 gak aku.....antara rupa bentuk yang lain.....


aku pun pelik..naper jadi cam nie..agak n yer aku terklik benda alah yang upgrade tue kot..sebab  benda alah nie tak keluar lagi.....tapi bila aku klik ar??? ker korung semua sama jadi cam aku???
dan adakah nie jawapan bagi persoalan abg jonni ????

sumber gambar : abg jonni


* sebenarnya nak update citer lain..pasal badan qurratul naik merah pagi tadi, tapi kabel usb tak bawak...so tak der citer, aku wat ler citer ne....huhuhuhu...

Sunday, April 22, 2012

Borang BE 2011

adduuuiiiii...nie bukannya borang aku..tapi ayah aku nyer...pening kepala aku...
cam ner ar nak isi borang cukai nie...sakit kepala aku!!! dah ler aku nie memang kurang pandai gan nombor2 nie...huhuhu...baru selak tengok angka semua nie, dah naik pening...
addduuuhhh!!!! patut ler ayah aku suh akuisi...dia pun tak tau...

*bukan tahun 2010 tau..tuk tahun 2011 nyer.....

last2 aku google kat internet cam ner nak isi....
dapat ler aku cari cara2 nak isi borang nie...
naik juling mata aku....
leh saper2 tolong isi kan tuk aku tak???
huhuhuuhuh....



Friday, April 20, 2012

ketentuanNYA....

bunyi macam pasrah jer kan...bukan pasrah tapi redha..redha dengan apa yang diberi oleh NYA pada aku..dan aku tetap bersyukur dengan nikmat yang diberi...

ramai tanya aku, aku muda2 lagi dah ikat ( x nak mengandung)...bila aku kata, aku bukan ikat, buang terus...ramai yang terkejut..dan ramai kata aku rugi...dan kenapa kena buat keputusan cam tue...
korung ingat aku tak sedih ker?? ramai kata aku muda dan laki aku pun muda...kita tak tahu apa nak jadi masa depan kan....ye..ramai sangat kata gan aku cam tue...
sedih...memang aku sedih...dan bila kenang2kan..setiap kali umor anak aku lapan bulan, aku mesti mengandung...tapi sekanrang dah tak der...buncit lemak ada la...ok biar aku ceritakan kenapa aku ambil keputusan untuk tidak mengandung lagi....

tahun 2007 aku mendirikan rumahtangga dan aku kosong sebulan jer, aku mengandung...dan aku bukan tak nak lahirkan anak aku secara normal..operate..kenapa operate??? sebab, air ketuban aku pecah awal..korung bayangkan, seminggu air keluar tak henti2..dan waktu ni bulan puasa...dan seminggu aku kt spita,l sampai hati dah down..nak balik..mana tak nya, orang masuk spital membuyung, keluar jer spital dah dapat baby...tak sampai 24jam..aku??? seminggu....

jadi genap aku 9 bln, doc terus paksa aku bersalin.
masa dewan bersalin aku kena masuk ubat..paksa ubat bersalin..masuk jer ubat dari rahim kena tunggu 6 jam, tapi lepas 6 jam aku masih tak rasa sakit..baby pun tak de gesa nak keluar..masuk lagi ubat..tunggu 6 jam lagi..pun sama...masuk lagi ubat...tunggu lagi...3 kali aku kena masuk ubat...sakit tak juga...sakit kena seluk ada la...korung bayangkan, doc masuk jari kat bawah, buka laluan..sakit...ya allah..jgn ckp la...
last2 doc cina, perempuan cheak aku...dia kata dah lama sangat u kat sini, esok nak raya...operate yer..baby pun dah lama dalam perut...
yer  memang aku sedih..mana tak nya, esok nak raya, aku kat dalam dewan tue sengar lagu raya...SEEEDDDIIIHHHH...last2 kena operate...dan keluar dewan bedah, takbir bunyi...huhuhuhu...

keluar la ini budak...yang sekarang nie dah 4 tahun...kuat membebel mcm ibu dia...kalau korung nak tahu, aku keluar jer nak masuk wad, masa nie aku nampak en.suami, dia punya senyum tak pernah aku lihat selama nie...sangat2 happy...mana tak nya seminggu berkampung kat hospital. 2 hari kat dalam dewan bersalin....bukan dia jer..mak ayah aku pun sama..aku ambil keputusan untuk operate sbb aku tak sanggup tgk mak aku kat luar dewan tunggu aku...(tue salah satu la...)

ok...cerita anak no dua lak...akhir pertengahan tahun 2009, klu tak salah aku, masa tue iman baru 7-8 bln, aku mengandung lagi..huhuhuhu....masa nie aku dah aktif bersukan...dan aku ingat lagi, lst aku ada game final netball...perghh...jatuh terduduk lagi...memang terhentak kuat, dan masa nie aku tak tahu yang aku dah sebulan mengandung....punya ler kuat kan....rezeki tuhan beri...suka...sebab masa nie kau mmg nak baby lagi...gatal ko yer...dan masa nie aku bgtau nurse aku nak bersalin normal...dugaan aku masa nie, aku mengandung, tapi keluar darah...klu penat sangat darah akan keluar...jadi tak leh genyah sangat...dan..masa tarikh due tue...kalau iman awal sebulan, danish awal seminggu dua kot...keluar tanda....darah..aduh, org kata kalau keluar darah nie bisa...erm...masa keluar tue tak bisa..pasal tak der gesa...tapi dah keluar tanda, jadi aku gie spital gak...masa tue aku gie klinik ibu dan anak...bidan kat situ seluk, tengok ada laluan ker tak...sekali dia kata,
"awak nak bersalin normal yer..maaf la...bukan nak lemah kan semangat awak..tapi sy tengok, pintu rahim awak tebal, baby jauh lagi...susah sikit, tapi kita cuba la yer.."
sedih..tapi tekad gan cuba yang terbaik..so gie spital besar melaka..dan bukan hari tue gak bersalin, duk seminggu kat spital...aadduddduuuhhhh..lemah aku...jadi masa hari nak bersalin tue, aku dibawa ke dewan bersalin...doctor gunakan kaedah induse air...adalah mesin yer...dan masa nie aku tak sakit...cuma darah keluar..



masuk jer dewan tue, nurse cucuk....dia kat tak lama lagi awak kan rasa sakit...dan tak lama lepas tue...MEMANG SAKIT GILER!!!!!TERAMAT SAKIT....bukan nak cakap apa..darah aku memang melambak keluar...doc asyik seluk...memang sakit...paling sakit...menangis2 aku....doc kata dah buka lima, tapi lepas 3 ke 4 jam...pun mcm tue gak, jadi aku merayu..tak tahan sakit..minta ubat tahan sakit pun tak leh...takut overduse....dn masa nie aku dapat doktor pelatih..sakit hati aku...

dah la masa nak cucuk masuk air tue dan lima 6 kali, sampai aku mintak doctor lain...aku tegas mintak doc lain..dia nak cuba gak..mana aku tak marah, datang kat aku dengan mata mengantuk, sambil lewa...lepas tue, susah nak dpat denyut jantung baby, so kena masuk wayar dari bawah, ikat kat kepala baby...puas diorg pujuk aku..aku kata tak nak..dah la sakit..macam2 nak buat...last aku buat gak..sebab risaukan baby dalam perutkan....
jadi oleh kerana aku dah terlalu lama menahan sakit aku mintak operate, doc setuju...aku minta panggil en.suami masuk...aku nak dia tengok keadaan aku..yer waktu tue darah melambak...aku pucat dah tak larat...dia tengok aku pun tergamam...
aku bukan terus masuk dewan bedah..kena tunggu tau...lupa nak cerita..kan doc ada masuk wayar tuk denyut baby kan..sebelum masuk dewan operate, dia kena keluarkan wayar tue..DAN BENDA TUE TAK LEH BUKA....KORUNG BAYANGKAN...BANYAK KALI DOC SELUK NAK BUKA BENDA TUE..MAU RABAK AKU PUNYA!!!!sakit!!!!
masa masuk dewan operate doc cuba lagi nak buka benda tue...korung bayangkan lagi....(banyak kali bayang da....) aku kena kangkang macam nak bersalin normal tu, nurse pengang lutut aku kiri dan kanan...doc seluk nak bukak benda tue..sampai aku jerit...dah naik lemah aku...

"dah cukup doc..saya kat tak leh..tak boleh...saya tak larat lagi..." sampai aku cakap cam tue...lemah dah aku masa nie...
dan waktu operate tu, memang lama..tak macam anak pertama...sbb masa nie doc kata perut aku teruk, dalam dah banyak bercantum2 usus sama daging...bau hanyir...bau macam lemak kena bakar...jadi korung bayang kan la lagi yer...
pengalaman yang amat menankutkan...dan aku akui aku troma nak mengandung lagi....dan aku akui, dah lepas bersalin, perut aku masih lagi bisa...dan sakit...(dah tau bisa sakit mengandung lagi??)


AMAR DANISH BIN NOR AZALI....

mesti ada yang cakap, dah tau bersalin anak no dua teruk naper mengandung lagi???? yer..lahirnya anak aku yang ketiga nie memang tak dijangka...yer...terjadinya janin dalam perut aku nie memang aku tak duga...dan aku menangis semahu-mahunya...sebab...AKU TAKUT..TAKUT...TAKUT SANGAT..DAN AKU TAHU KEADAAN AKU CAM NER....
dan..bila aku jumpa orang orang asyik cakap aku mengandung...guna enjin turbo ler..tak per...dengo jer...dah tuhan bagi aku rezeki..tak kan nak buang lak...masa nie aku aktif balik bersukan..masa nie aku giler futsal...macam iman gak, sebulan dah janin aku dalam perut, aku masih tak sedar lagi...
masa nie doc ckp aku kena operate, sebab jarak anak dekat dan rekod aku tak cantik...dan dia cakap aku kena ikat...untuk mengelak mengandung lagi....dan waktu nie...hanya tuhan jer tahu apa yang aku rasa...masa nak sain surat ikat tu...memang aku menangis..sedih sangat...mak aku memahami aku..dia tahu aku macamana..sakit penat aku..terima kasih mak...ckin sayang mak...
banyak sangat dugaan...uri aku kebawah, aku asyik semput...(aku ada asma...)..tak kuat...badan lemah....
dan....bos kat opis aku tak faham keadaan aku...memang aku tensoin..tension sesangat...
lebih tension bila orang kata, kalau aku ikat, suami lari, waktu bersama lain...macam2 la...
sedih tak sedih aku....bincang gan en.suami aku....
"kalau abang nak kawen lain, abang jangan guna alasan saya tak leh mengandung lagi...dan sekirannya anak yang dalam perut nie lelaki juga, abang jangan guna alasan nak kawen untuk dapat anak perempuan.."
en.suami terus gelak...
"jangan fikir bukan2...yang abang tahu, nnt abang dah tua, anak2 kita dah besar...semua rezeki tuhan..."

lega sekejab...walaupun masih berisiko.....
dan pada tarikh yang ditetapkan, aku berdebar2..ye la....tak sakit apa..tau2 nak kena bedah...takut jangan cakap la...dan benda nie aku tak cerita kat saper2 pun..walaupun dengan en.suami aku sendiri....
setiap minggu aku akan kena cheak up denagn doc pakar..dan aku tak pergi gan en.suami..semua aku buat sendiri..ye..dia keje...dan tak leh cuti cam tue..masa nie dia keje kilang HONDA...jadi tau2 jer la keje gan kilang jepun nie....

perut memboyut, dengan uri kebwah..penat kena drive sorang...cari parking...penat tau tak..menangis aku..tapi aku redha...dugaan aku....dan....masa aku jumpa pakar bius...untuk sain kebenaran, doc ckp benda yang menakutkan aku...
dia kata aku berisiko tinggi..sebab, aku ada asma(masa nie asma aku teruk sangat..sampai kena pakai 3 pam..selalu keluar masuk spital ambik gas)...dan sekiranya bius aku tak jalan masa operate, dia terpaksa masuk tiup dalam mulut aku, dan aku akan pengsan...dan risiko nya, aku leh koma...sedih....memang sedih..tapi untuk anak aku kandungkan nie...aku sain gak..semua kuasa NYA...
mlm sebelum aku kena operate, aku tak leh tido..taku..takut seesangat...aku masej semua keluarga aku...minta ampun...dan paling tak tahan kata2 mak ayah aku...
rasa macam aku akan pergi jauh jer..tak kan kembali..sedih bila ingatkan anak2 aku yang masih kecik...
dan masa kat dalam dewan bedah...keadaan sunyi ...doctor yang nak operate aku serius...nurse2 kat sebelah aku plak asyik cakap kat aku suh aku bertenang, doa banyak2..moga2 tak der apa2 berlaku..memang serius..keadaan yang menakutkan...bukan sorang jer...dua ke tiga org ckp cam tue..sampai aku tak tahan, aku tanya..kenapa semua cakap mcm nie...
"risiko awak tinggi..dulu awak operate darah banyak kelaur, dan melekat banyak..jadi kali nie risiko tinggi..insyyallah semua akan selamat..adik banyakkan berdoa yer..."
bayangkanlah keadaan aku...
masa operate tue plak, ..aku tak putus2 doa..
"ya allah selamatkanlah bayi ku...berikan lah aku peluang untuk menyusukan anak ku...."
dan akhirnya dengar lah suara baby menangis..kuat....alhamdullilah....PEREMPUAN.....dan selepas tue terus perut aku rasa sakit...aku ckp kenapa perut nie tersa ditarik2...doc terus bagi aku ubat tido..dan aku terus pengsan...sedar2 nurse kejut aku...memang aku mamai masa tue...
lam juga aku kat dalam dewan tue sebelum aku kena bertolak masuk dalam wad...dan masa tue aku cari anak aku..
dan kalau korung semua nak tahu...SAAT MENYUSUKAN ANAK LAH PENGALAMAN PALING INDAH BAGI AKU.....sakit2 aku masih nak menyusukan anak aku..dan aku amat bersyukur Tuhan beri aku peluang untuk bersama dengan anak2 aku...


cukup sudah pelengkap kebahagiaan aku....dan kalau difikir2 kan...sekarang Qurratul dah sembilan bulan, dan kalau aku leh mengandung, aku dah mengandung...tapi aku tetap bersyukur...dan berterima kasih kepada NYA.....
apa orang nak kata..kata la...tak boleh nak cakap...yang lalui aku...yang merasai aku...dan aku tahu keadaan diri aku....aku boleh mengandung, tapi tuhan dah tetapkan aku hanya boleh tiga jer...aku redha...
dan bagi yang kat luar sana....jangan bila baca kisah aku korung takut untuk mengandung...lain orang lain ragam nya...mungkin dah bahagian aku bersalin susah...dan...pengalaman nie semua amat berharga...

dan kepada suami dan bakal menjadi suami...sayangi isteri anda...hargai dia...bukan mudah untuk menjadi seorang ibu...ringan2 kan lah tulang tue bantu isteri anda yer....

ibu sayang anak2 ibu...kamu adalah penyeri hidup ibu.....
anak-anak penguat hidup ibu....
terima kasih Ya Allah kerana beri aku peluang untuk melahirkan zuriat untuk suami ku...untuk pengalaman yang indah...dah peluang aku membesarkan anak-anak ku bersama suami ku....
dan...buat en.suami ku..terima kasih kerana memberi aku peluang untuk melahirkan zuriat kamu..dan bersama diri ku sewaktu susah dan senang....


Thursday, April 19, 2012

aaarrrggghhhhh!!!!!

korung pernah tak rasa cam nak jerit jer....rasa hati nie tak tau nak cakap....ada jer tak kena...geram betul la...tapi geram kat saper tue??? aaaarrrggghhhh..tue ler masalah nyer...


aarrrghhhh....nie semua pasal perang dingin gan en.suami ler..wahahhaha..padan muka ko ckin...saper suh cari pasal!!!! baik ko balik minta maap gan en suami ko!!!!

huhuhu..pastu stress gan politik kerja nie...aarrrrggghh...semua serba tak kena la..baru nak rasa aman dah kucar kacir balik....


Monday, April 16, 2012

lamaran....

hihihi..kenapa la en.suami aku tak wat kat aku cam nie dulu..aku pun tak ingat macamana dia lamar aku, aku tahu, tup kami kahwin...aku pun pelik...
so..aku bagi cadangan kepada sesiapa yang bujang tue...buat lamaran cam nie...




*



**



***



****



*****



*******



*********



***********



*************



***************








hahahahah...ADA BERANI!!!!!

budak botak!!!

anak-anak aku nie jenis yang kuat berpeluh...macam ibu dia...so bila rambut makin panjang, walaupun tak selebat mana, memang aku naik rimas...memang dah lama aku nak bawak anak potong rambut, tapi terkenangkan dulu, masa aku potong rambut iman gan danish, dia terus tak nak gie sekolah...iman marah2 aku potong rambut dia...
"naper ibu potong rambut iman?? tengok dah botak tak lawa!!!!"
tak haru ko...aku heret dia gak gie sekolah. kenyet mata kat cikgu suh puji rambut dia...sejak tue aku tak potong rambut dia...nie pun aku pujuk dia....



* iman gan danish masa rambut botak dulu...memang nampak botak pun sebab aku suh india tue potong mesin no 1 kot...memang nipis la..tue yang dia malu nak gie sekolah...huhuuh..

jadi ari jumaat itu ari aku nekad potong rambut dia...konon nak potong sendiri...sekali bertakuk ko..mana tak nya aku potong rambut dia tak geti duk diam...oleh kerana takut kena marah gan en. suami, jadi, aku terus bawak dua2 gia kedai gunting rambut...hihihih..

sebenarnya en.suami tak kasi potogn rambut anak2 aku...nak2 danish...dia suka tengok rambut anak dia panjang..aku nie rimas..kesian pun yer....jadi call cakap baik punya lembut gan en.suami..huhuhu...nak tak nak kasi gak...

aku memang dah biasa potong rambut budak kat satu kedai nie.kedai india..anak2 aku pun memang dah biasa gan dia, last aku gie kedai dia, dia bagtau aku kedai dia kena pindah sementara..pasal kedai sekarang nak renovate...sayang, masa aku gie petang tue, kedai dia tutp lak...gelabah aku...mau kena marah gan en.suami nie kalau dia tengok rambut anak dia nie...bertakuk-takuk...

nasib baik ada kedai lain..hihih..india gak, tapi orang muda la..aku tengok dia gunting pun tak pandai..kalau india yang aku biasa tue, dia pegang kepala anak aku...tak leh gerak..ko bayangkan la...yang ni..takut2 dia gunting...iman leh tahan lagi la,,,leh duk diam...si danish..aaddduuuhhh...last2 potong sikit2 jer...













hhihi...aku tengok diaorang potong rambut anak aku..alaaaaahai....memang tak pandai...nasib baik terdesak...en.suami balik jer, tengk rambut danish, ok lagi...tue pun sebab orang tue tak pandai potong..danish macam belut....tapii!!!! bila dia tengok rambut imna,
"awak kenapa rambut iman???"
aku wat tak tau jer..huhuhu..sebab rambut iman botak sikit dari adik dia..nasib baik dia tak complain..kalau tak naik buih lagi ler mulut aku terangkan...

 *iman balik terus cari susu..penat ler tue....
* danish yang macam belut potong rambut....








yang sikenet nie lak..rambut tak tumbuh2...cam tue jer...eeee....suka no jelir lidah...

Thursday, April 12, 2012

iman mana???

ceritanya malam semalam....lepas makan malam, aku lepak gan anak2 kat depan tv..tiba-tiba aku teringin lak nak tengok album lama-lama. tengok zaman kanak aku, zaman remaja aku, zaman bercinta aku, hingga la ke alam perkahwinan aku...
tengok gan anak-anak....masa tengok gambar kahwin aku, aku cakap ler kat iman, tunjuk kat gambar tue, nie abah, nie atok, nie sedara mara dia la kan...
alih-alih dia boleh cakap,

"iman mana???"

aku dah terkedu...nak gelak pun ada...muka dia dah merah marah da...bertujai-tujai dia kata mana dia...
"iman tak der...iman mana ada lagi masa nie..."
"ibu jahat, naper ibu tak panggil iman...iman tak de???"
aku dah bantai gelak..lagi ler dia marah....abah dia cakap "iman dalam perut ibu. mana ada lagi..dalam perut.." pun tak jalan..mengamuk habis dia...tak nak tengok gambar lagi...addoooiii anak ibu nie..soalan tak leh nak jawab lak...cam ner nak terangkan kat budak nie...hihihi...