Tuesday, October 8, 2013

Jahitan Luka Besalin Terbuka?

macam-macam cerita orang, pengalaman orang yang mengalami jahitan operate atupun jahitan selepas bersalin terkoyak. macam2 petua yang diaorang bagi. ok jom aku cerita pengalaman aku lak...
tapi bukan aku la yang kena, sbb aku bersalin operate. tapi leh dikira kan pengalaman juga la..
aku bersalin 3 kali, anak pertama aku amalkan makan produk healin. khas tuk orang operate. masa tue kaler oren. mmg bagus. seminggu jer badan dah ringan. luka luar dan dalam cepat kering. dan itu sebab aku berani mengandung tuk kali kedua dengan jarak yang dekat. mas tue tak tahan tengok orang sekeliling mengandung ko... masa pantang anak pertama nie. pantang operate, biasala kan banyak sangat petua orang bagi. mak aku bagi aku makan ikan haruan. orang kata mmg baik makan ikan nie tuk operate. yup mmg baik, TAPI!!! jgn mkn banyak sangat. sbb dia terlalu baik sehingga menyebabkan isi bercantum secara berlebihan. banyak juga aku makan. ikan haruan makan. healin makan. jadi masa aku bersalin anak no 2, aku amat terseksa... isi dalam perut aku bercantum2 dengan usus. mengambil masa yang agak lama dalam dewan bedah. banyak juga la aku kehilangan darah. punca, aku makan ikan haruan banyak sangat. jadi daging dah bercantum2... tue yang dapat no3 dengan jarak dekat aku melalak bagai nak rak.. takut giler!!! sebab troma dgn pengalaman bersalin no2.

ok, masuk cerita bab luka nie. aku tak mengalami apa2 luka terbuka. aku nak ceritakan disini, produk yang aku makan tue, healin mmg bagus. adik ipar aku, bersalin secara normal, dan luka dia terbuka. gebeh gak ar. sbb aku tengok aku awal dah pesan kat adik lelaki aku tue, beli produk healin tue. sbb luka cepat elok. tapi DEGIL!!! nak dijadikan cerita, dia tak nak jahit, sbb penakut. jadi angah aku bagi petua. makan manjakani dan serbuk manjakani tue tepek kat luka tue. nnt luka tue cepat elok. dan adik aku ibarat doktor tue buat. sekali dia buat salah. dia tepekkan betul2 benda tue, sampai dah melekat jadi isi. jadi bertambah sagit minah tue. malaung2 dia. aku tgk aku kat adah teruk.a ku takut nanah jer nie. dan kuman masuk nnt. jadi aku pujuk dia gie klinik. cuci balik dan jahit. dia tak nak, last2 aku cakap.... 
INGAT AWAK MUDA. BENDA TUE TUK LAKI AWAK. SUAMI NIE NAK JAGA DIA, NAK IKAT DIA, PAKAI BENDA BAWAH TUE. KLU DAH TAK CANTIK DAN BESAR, CAM NER NAK HIDANGKAN KAT SUAMI?

jadi dia pun , pergi la.. mmg azab giler aku tgk dia. mungkin sbb dia tak kuat. klu sakit mmg melepek.. jadi dah kena jahit, mulut aku membebel lagi suh beli healin tue. tak beli juga. rupa2 esok tue, terbuka lagi!!! sebab bukan jahit tak cantik. kulit dia macam tau hu. nipis dan teramat nipis. aku tgk jahitan masih cantik, tapi kulit dia terkoyak. nak jahit bali? aku kata tak payah. klu jahit mmg nyata terkoyak lagi. dan dia mati hidup semual tak nak jahit balik. jadi aku cakap. beli healin tue. makan dan luka tue sapu ubat kuning jer? dan ko amalkan makan jamu kasi ketat. masa nie la aku try Jamu Seri Bonda tue, dah dah berkesan aku bagi dia... dan hasilnya UMMMPHHH!!!..

ok masuk cerita tadi balik. jadi laki dia aka adik aku tau baru terhegeh2 beli healin. dia makan, tak sampai seminggu luka dah bercantum. isi dah naik. dan masuk jer seminggu dah sihat!!! tengok..ckap orang tak mau dengar.. padan muka. huhuhuhu.. dan selepas seminggu tue juga, jln dah laju dah strat makan ayam bagai. sbb mmg dah baik.

jadi aku rekemenkan korung yang kat luar sana tercari ubat tuk baikkan luka dalaman, ko makan benda nie..
tak kisah, ko bersalin normal ataupun operate, ko beli nie... puas hati!!
klu bersalin operate dan tuk luka. korung beli yang kaler HIJAU tau...









8 comments:

Sya Mimie said...

aduhai.. naik ngeri saya baca kisah ni.. seram2 dibuatnya sambil terbyng mcm2..

Yaya Adam said...

As salam sis..sy mpunyai masalah yg sama dgn adik sis..produk healin yg ijau tu ke elok utk cantumkan balik luka yg tbuka tu..?? Atau ada tambhan produk yg lain..??

anne angelz said...

Hi sis.sy pn mcm adik ipar sis tu..dh g klnik dktr ckap takyah jhit blik sbb trbka kt luar je..dlm tu dh ok..rsau plak kot2 tak pat brcntum..nak jga slra hsbnd lg..

Zalina Zaman said...

Rejusol tu mmg elok..luka cepat sembuh..badan jadi sihat dan bertenaga mase dlm pantang

Zalina Zaman said...

Rejusol tu mmg elok..luka cepat sembuh..badan jadi sihat dan bertenaga mase dlm pantang

Mama Bella said...

Jahitan epi sy pon terbuka..Dh beli rejusol tu just telan kan? Adik Sis ni ada sapu ke kt yg terbuka tu or just minum je? Kot2 rejusol ni boleh sapu jugak kasi cepat baik

Rasidda Norazmi said...

Assalam , Wah ... Memang menarik perkongsian puan ini . Masalah luka selepas operation ini jika tidak diambil tindakan boleh menyebabkan jangkitan kuman In Sha Allah Cara Menyembuhkan Luka Selepas Pembedahan Dengan Berkesan
ataupun bagi yang mengalami masalah ini , anda boleh juga whatsapp saya +60107096284 Aini untuk mengatasi masalah anda .Saya akan membantu anda mengatasi masalah luka anda daripada melarat .In Sha Allah :)

mohd mukhairil zulkeffli said...

Salam.. awk jahitan bukak hari keberapa?saya dh jahit 3 kali..jahitan ke prtma dan kedua tertetas jahitan ketiga longgar luka x cntum..p klnik dr ckp x pyh jahit dia bg ubat cuci,makan dgn sapu luka cntum sikit tapi yg bhgian tengah x cntum lg..isi merah dh nmpk.tp lmbat..skrg sy dh lepas pantang.. agak2 rejusol tu blh sembuhkn x sbb luka dh lama.?