Wednesday, September 26, 2012

ragam manusia....

kenapa erk??? presepsi masyrakat kita nie, masih ditakuk yang sama??? hihihi...ayat aku macam meroyan jer kan?? bukannya apa..aku pelik gan masyarakat kita nie...tak semua la...golongan2 terpilih..selalu cakap main lepas jer..tak pikir...
 
contohnya, kes aku pagi tadi....datang keje begitu semangat...senyum (*sebab dah dapat gajikan..hahaah) jejak jer kaki kat opis jumpa kawan lama, terus mood spoil...pada mula nya tak spoil mana pun...ye la, jumpa kawan lama, budak sekolah lagi...satu kampung pun yer gak...dah lama jumpakan, mesti ler meriah sikit...bertanya khbar, biasa la kan...
 
 
aku : eh, ko..lama tak jumpa...ko buat apa kat sini?
dia  : aku ada exam kat tingkat dua..exam KPSL...
aku  : eh, kat ofis aku...bila ko pindah sini, alhamdullilah yer ko dpt dok mlk..
dia  : awal tahun itu ari. ko keje sini ker?
aku  : ah'ah...eh, anak ko mesti dah besarkan?
dia  : setahun lima bulan...
aku  : ooo..sebaya anak aku....eh, aku nak cepat nie...nanti aku jumpa ko kat atas eh...
dia  : eehhh..eh...KO DAH TAK LEH BERANAK LAGI KAN???
aku  : erm...
dia : APA LA KO NIE....
 
 
klu korung ada kat tempat aku..aper perasaan ko??? mula2 aku bengang gak, hello sayang...saya bukan tak boleh beranak, boleh, tapi faktor kesihatan, keselamatan, aku dah tak mampu...bukannya aku sesuka hati nak mandulkan diri aku.... allllaaaa...manusia, manusia...cuba letakkan pada sudut positif sikit....jangan terlalu negetif... bukan bab nie jer.... lom lagi bab orang lain yang lambat dapat anak...macam2 andaian bagi..mandul la, tak nak berusaha la, takut gemuk la...itu kan semua kerja TUHAN..kita dah rancang, kita dah berusaha, tapi dah tertulis oleh NYA, kita nie mmg dapat zuriat lambat, dan macam aku, dah tertulis yang aku nie ada anak tiga jer...bersyukur....
 
 
yer..aku bersyukur, aku di beri peluang merasai menjadi seorang ibu...daripada tak merasai langsung...aku bersyukur sangat...jadi, oleh kerana mereka2 nie berfikiran negetif, so jangan la difikir2 sangat...bak kata sahabat aku...
"biar kualiti bagus tapi kuantiti sikit, jangan kuantiti banyak, tapi kualiti tak bagus!!!!"
hahahahah...bila difikir2 betul gak...anak ramai-ramai tapi tak pandai jaga...pun susah gak....
 
kalau asyik fikir apa orang nak kata mmg tak leh hidup kita nie..jadi, bersyukur dengan apa yang telah DITETAPKAN OLEHNYA.....
 
 
 
 


No comments: