Friday, July 27, 2012

Teh Herba...

assalamualaikum....hhuhuhu...baik kan aku hari nie....ok, ari nie aku nak cerita pasal teh herba...yup..teh heba nie ada banyak jenis...dan setiap jenis ada kebaikannya tersendiri...dan majoritinya, teh herba nie, masyarakat cina selalu amal...tapi...kebelakangan nie, teh herba nie makin popular tau kat negara barat...kalau korung tak caya try ler google, kat barat sana siap dah ada cafe herba tau...benda kesihatan, so aku nak share gan korung...hihihi...masyarakat kita nie, maksud aku melayu, lebih populer gan makjun2...akar kayu, tongkat ali, kacip patimah kan...tapi orang cina, mana minum semua tue...betul tak? korung gie kedai gensing, hihihihi...ada jumpa tak semua nie....tak der...aku tak kata akar kayu nie bagus, semua bagus, cuma sekarang aku nak cerita pasal teh herba....


ok, salah satu teh herba yang aku nak cerita iaitu lemon grass...dalam erti kata daun serai...aaarrrr..jangan korung tak tau, daun serai nie pun ada khasiat tau...ingat batang dia jer org kita buat masak...
lemon grass nie baik untuk pencernaan dan ia merupakan bahan yang baik untuk perlangsingan bahagian bawah badan, mengurangkan air yang berlebihan dalam tubuh kita...hhhaaaaa..baguskan...yup, aku pernah minumlemon nie..rasa cam biasa ler..tak ler pahit, cuma payau...untuk lebih sedap, atau mudah untuk aku telah ( bukan makan sekali daun tue tau, hanya air tapisan nya jer...) aku campurkan dengan teh bunga lain...kesan dia...kalau betul2 korung amalkan aku yakin, boleh turun berat korung...







2) Apple Flower Tea..... teh nie plak mmg bagus untuk pencernaan...bukan tu jer, ia juga menyikirkan lemak yang berlebihan, malh baik untuk kulit....klu korung nak tau, yang nie pun aku minum, aku campur gan lemon grass...hihii..dah dua teh bunga aku campur...eeehh..ada lagi....








3) Tea Bunga Jasmine....nie pun aku campur gan yang lelain tue, untuk aku minum....
teh nie untuk kercergasan badan...kalau ko amalkan, badan jadi ringan dan cergas...dan tidak letih..dan yang penting sekali, untuk penyikiran lemak...hihihhihi....


4) Apple Fruit  Tea... hihihi..teh nie 100% dari buah-buahan kering dan tidak ada pewarna mahupun perasa tambahan..aku campurkan kesemua teh2 nie...teh apple frute nie aku campurkan sbb rasa dia sedap, jadi bila aku campurkan denga teh2 yang lain, rasa dia tak ler payau..rasa sedap..huhuhuhu..


keempat2 teh nie mmg aku minum...hasil dia, memang leh turunkan berat badan...tapi yang paling penting, korung kena amalkan..aku nie pun kurang amalkan..tue yang susah nak turun berat badan...lambat..hihihi....




dan untuk kencing manis, aku syorkan TEH STEVIA...teh nie dah makin populer...sangat popular...
teh ini juga seringkali disebut sebagai ramuan manis dan mempunyai kelori yang rendah. kebanyuakkan nya ia digunakan sebagai pemanis semulajadi untuk minuman dan hidangan. teh ini membantu tekanan darah tinggi, kencing manis, sembelit, mengurangkan kolestrol, dan pencernaan..
untuk pengetahuan korung, mak mentua aku memang amalkan tea stevia nie, dan alhamdullilah, kencing manis dia makin turun...huhuhuhu...bila habis stok dia je, en. suami aku mesti hantar kat dia teh nie...


hihihi.....sebenarnya, en. suami aku ler yang jual semua teh2 herba nie..dah dekat setahun gak ler....dia jual teh2 herba nie kat pasar tani..dan alhamdullilah...ramai dahjadi pelanggan tetap dia, dan alhamdullilah, ramai  pelanggan dia positif... :) kita tolong orang, orang tolong kita... :)


harga untuk setiap teh nie adalah ikut gram...
 50 gram = RM12 ( tidak termasuk postage eh..)
postage = RM8...


ok..kalau korung berminat.. korung leh email aku atau pm aku kat fb aku eh...
atau call terus en. suami aku di talian 014-3256185 ....


blog en suami.. = clickstea

No comments: