Monday, May 14, 2012

pengorbanan seorang ibu.......

sejak aku dah berkahwin dan dah pun menjadi seorang ibu kepada 3 orang anak yang aktif ni...baru aku tahu macamana pengorbanan mak aku kepada anak2 dia...baru aku tahu macamana dia rasa, dia lalui untuk membesarkan aku dan adik beradik aku....
ye...bila seorang anak sakit, pastinya ibu tak akan senang duduk....tak kan lena tido...tak kan sempat makan...dan tak sempat buat apa2...nak2 kalau dapat anak seperti aku..berpenyakit...asma..yep..tahap asma aku kira kritikal gak la...memang mak gan ayah tak kan senang duduk bila penyakit aku nie menyerang...
kini bila aku dah menjadi seorang ibu, aku mengalami apa yang diaorg hadapi dulu...bila anak2 aku demam, sakit aku tak boleh tido malam...bila anak aku batuk tak henti2...sampai naik merah muka, gigil2 tangan akibat batuk, aku tak sanggup tengok....klu boleh biarlah semua penyakit tue aku yang tanggung...dan 
bila anak aku, amar danish asma, aku yang rasa sesak nafas...time tue gak aku bawak gie kecemasan...ambik gas tue...bila saat anak2 aku batuk2 tak henti, pastu selang seli dengan muntah2...aku jadi tak tentu arah....
selagi mereka2 nie tak sihat, selagi tue la hati nie rasa tak sedap...tak kan lena tido....
begitu juga lah bila si suami sakit, si isteri tak akan lena tido...lebih2 lagi lelaki nie kalau sakit mengalah anak kecil...



saper tak sedih bila orang2 yang amat mereka sayangi nie sakit....dalam hati tak putus doa, cepat ler sembuh...bagi makan ubat on time...nak cepat sembuh punya pasal...tapi....

bila si ibu plak sakit...saper plak yang akan jaga....sanggupkah mereka2 nie berjaga malam untuk ibu...sanggupkah mereka menyuapkan ibu makan...sanggupkah mereka? dan buat sang suami, bolehkan kamu jaga isteri kamu bila mereka ini sakit? bolehkah kamu pikul tanggungjawab isteri kamu sementara si isteri sembuh....jangan risau..
si isteri dan ibu ini tidak akan menunjukkan dia sakit...sesakit pun dia, dia akan kuat..tidak akan tunjukkan betapa lemahnya dia...kecuali penyakit tue mmg tak tahan dintanggung..selagi si ibu dan isteri ni masih boleh melindungi sakitnya, selagi itu lah, mereka masih bertanggungjawab akan tugas2nya...
ya...baru aku tahu pengorbanan seorang ibu...dan aku amat menyayangi wanita ini...
kerana dia, aku berada di muka bumi ini..kerana dia, aku telah menjadi seorang isteri dan ibu...dan..aku terlalu menyayangi dia...akan aku penuhi apa yang diingini..walaupun tidak pernah sekali pun dia meminta...aku akan berada disisi dia sewaktu dia sakit..akan aku jaga dia seperti mana dia menjaga aku dulu...ye...aku sanggup buat apa sahaja untuk dia...dan 
buat en.suami...terima kasih kerana tidak memisahkan aku dengan ibu ku...
"CKIN SAYANG MAK!!!!!"


No comments: