Tuesday, May 15, 2012

Buah-buahan dan Kahidupan Manusia....



hhaaaa...jangan korung tak tahu buah-buahan nie sebenarnya mempengaruhi kehidupan manusia...dan jangan korung tak tahu, kita sebenarnya mampu menilai personaliti seseorang menerusi buah kegemaran masing-masing. seperti manusia, buah-buahan juga mepunyai pelbagai bentuk, saiz dan warna. nie semua bukan aku yang cakap...huhuhuh...DR.BARNETT.....dr.barnett nie telah buat kajian lebih kurang dua dekad mengenai personaliti manusia dengan buahan nie...fuhhh...sikit punya lama dia gan ahli2 saintis dia eh mengkaji benda nie...ok..jom kita tengok apa hasil kajian mereka....
menururt beliau, terdapat 7 jenis buahan yang mempengaruhi kehidupan manusia
 ok sebelum tue korung pilih, korung suka yang mana antara 7 jenis buahan nie...pastu bandingkan betul ker tak seperti apa yang dikajikan tue...

1. JENIS LIMAU, contohnya oren, lemon, limau nipis, dan limau barli.
2. JENIS BUAHAN TROPIKAL, contohnya pisang, betik, jambu, kiwi, dan nenas.
3.JENIS BUAHAN LADANG, contohnya epal dan pear
4. JENIS TEMBIKAI, contohnya tembikai dan tembikai susu
5. JENIS BUAHAN BERI, contohnya blackberi, blueberi, strawberi, raspberi, cranberi, anggur dan tomato.
6. JENIS KEKACANG, contohnya walnut, hazel, gajus dan lain-lain.
7. JENIS BUAHAN LABU, contohnya kundur.
 
 ok dah pilih mana satu yang korung suka...pasti...betul nie..dah tak tukar2 lagi...ok jom kita tengok.....







KATEGORI PERTAMA :-

JENIS LIMAU : contohnya seperti oren, lemon, limau nipis dan limau barli....

Kamu cenderung kepada warna-warna cerah dan gemarkan sesuatu yang mencabar. Rakan-rakan kamu pula gemar merujuk sesuatu perkara mahupun masalah kepada kamu. Ini kerana kamu sendiri mempunyai kemampuan dan kebolehan yang unik sehingga rakan-rakan kamu yakin dengan nasihat dan pandangan kamu itu.

Orang luar sukar untuk menilai dan mengenal diri kamu yang sebenarnya. Mungkin mereka boleh mengenali kamu dengan lebih rapat, namun ia memakan masa yang agak lama. Kadangkala kamu hanya peruntukan masa yang singkat untuk bersendiri. Kamu gemar berehat dan bersendiri hanya untuk tempoh seketika. Rakan kamu akan berasa senang dan tenang bila meluangkan masa dengan kamu. Kamu tergolong antara individu yang gemar bergembira dan menggunakan waktu yang terluang itu dengan sebaik mungkin melakukan perkara-perkara yang menyeronokkan kamu.
KATEGORI KEDUA:-
BUAH-BUAHAN TROPIKA : contohnya seperti pisang, betik, jambu, kiwi dan nenas
Kamu sukakan pengalaman-pengalaman yang baru. Kamu gemar mencuba pelbagai jenis buah-buahan dengan pelbagai perisa sebanyak dan sekerap yang boleh. Orang di sekeliling kamu selalu menghadapi masalah dengan kamu kerana cara hidup kamu yang terlalu aktif. Kamu tidak sukakan sesuatu yang melibatkan kesakitan pada emosi kamu. Kebiasaannya pasangan kamu terdiri dari individu yang tenang berbanding kamu dan semestinya si dia menerima diri kamu seadanya. Kamu gemar meluangkan masa dengan individu yang sememangnya akrab dengan kamu. Teman-teman beranggapan diri kamu seorang yang mudah didekati dan gemar berseronok.

Hakikatnya kamu ada pendirian yang tersendiri. kamu tidak suka menunjukkan perasaan sedih pada orang sekeliling. Simbol kamu itu melambangkan kamu seorang yang suka mengambil berat dan gemar berseronok.
KATEGORI KETIGA :-
JENIS BUAH LADANG: contohnya pear dan epal
Kata kunci di sini ialah kekuatan. Kamu bukan sahaja kuat pada diri sendiri tetapi kamu juga mampu menjadi tunjang kekuatan oleh individu yang berada di sekeliling kamu. Ini kerana kamu bijak membebaskan diri kamu dari tekanan hidup dan kamu sendiri tidak mudah mengalah. Sikap pentingkan diri sendiri tidak terkandung dalam keperibadian diri mu.

Kamu juga lebih cenderung berdiri atas kaki sendiri, kamu tidak bergantung harapan kepada individu lain untuk hidup. Ramai yang beranggapan kamu adalah seorang yang berpengetahuan luas dan itulah hakikatnya. Kamu gemar mencari ilmu dan berusaha melakukan sesuatu yang terbaik dalam kehidupan kamu berdasarkan pengetahuan yang kamu miliki itu. Kejayaan pasti menyebelahi kamu dalam setiap perkara yang kamu lakukan.

KATEGORI KEEMPAT :-
JENIS TEMBIKAI
 Seorang yang murah hati dan gemar menghulurkan bantuan bagi yang memerlukan. Bagi diri kamu, wujudnya kepuasan apabila kamu berjaya membantu orang lain. Kamu berhati-hati dalam memilih tumbuhan-tumbuhan yang ingin ditanam di sekitar tempat tinggal kamu. Kamu memiliki ramai teman rapat, ini kerana kamu memiliki keperibadian yang romantik. Kamu berusaha gigih bagi mengatasi kegagalan atau kekecewaan dalam hidup. Kamu melambangkan diri kamu sebagai individu yang berhati-hati.




KATEGORI KELIMA :-
JENIS BUAH-BUAHAN BERI :contohnya blackberi, blueberi, 
 strawberi, respberi, cranberi, anggur, tomato

Kamu gemarkan ‘party’ dan keseronokan. Kamu suka menggembirakan orang lain. Kamu juga mudah mendapat teman baru kerana kamu adalah seorang yang peramah. kamu akan berusaha melakukan apa sahaja untuk menjadikan sesiapa sahaja sebagai teman biarpun dengan cara yang agak pelik. Kamu bercita rasa unik. Hinggakan makanan yang menjadi pilihan kamu juga adalah terdiri daripada makanan-makanan yang berperasa lain dari yang lain.

Personaliti kamu sukar dinilai kerana wujudnya kepelbagaian personaliti dalam diri kamu sendiri. Walau bagaimanapun, keseluruhan personaliti itu saling berkait rapat dan sekali gus menonjolkan diri kamu yang unik dan memiliki keistimewaan yang tersendiri. Simbol kamu melambangkan kamu seorang yang berpersonaliti.

KATEGORI KEENAM:-
JENIS KEKACANG : contohnya walnut, hazel, gajus dan lain-lain
Kamu ni ‘moody’ lah! Kadangkala mood kamu berubah-ubah tanpa sebarang sebab. Ketegasan adalah lambang keperibadian diri kamu. Sekiranya kamu yakin kamu berpihak di pihak yang benar, kamu pasti berdegil dengan pendirian kamu itu. Orang yang berada di sekeliling kamu juga akan sentiasa bersikap lebih berhati-hati kerana kedegilan kamu itu. Dalam percintaan kamu adalah individu yang setia. Kamu sanggup mengenepikan teman-teman kamu hanya kerana ingin meluangkan masa bersama kekasih hati kamu.

Untuk mengenali kamu, individu itu perlu memperuntukkan waktu yang agak lama bagi memahami dan mengenali kamu dengan lebih dekat. Walau bagaimanapun kesabaran dan kesungguhan individu itu pasti akan berhasil juga akhirnya. Simbol kamu ini membuktikan kamu adalah seorang yang berpendirian.

KATEGORI KETUJUH:-
BUAH-BUAHAN JENIS LABU : contohnya kundur...

Kamu berpandangan jauh. Bagi diri kamu, wujudnya pelbagai perkara yang berlaku di dunia ini dan segalagalanya melebihi dari apa yang mampu manusia lihat. Kamu adalah individu yang sering berperasaan curiga. Individu di sekeliling kamu seakan terkejut dengan pengetahuan yang kamu miliki. Boleh dikatakan setiap persoalan yang kamu mampu huraikan akan menjadi satu kejutan terhadap teman-teman sekeliling mu. Teman-teman kamu akan bergantung pada kamu dan sikap ambil berat kamu itu pasti dihargai. Tekanan kerja yang kamu alami akan mendukacitakan kamu, tetapi lama kelamaan semangat kamu akan kembali pulih malah kamu lebih bersedia dalam menangani cabaran-cabaran mendatang. Kamu cenderung pada warna-warna yang pelbagai. Kamu melambangkan diri kamu seorang yang bersopan santun dan memiliki hati yang lembut.

sumber diperolehi dari : cari gold forums

4 comments:

Uncle Jonni said...

tambah lagi satu...

buah yg sgt kita sayang...

buah hati... huhuhuuhuhu

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

huhuhu..... aku pilih buat yang sedap dimakan.... halal dan harganye murah..... tak kisah le buah ape pun.....

hamzah ian said...

begitu rupanya.. thanks berkongsi.. hehe

Teenager Housemaid said...

nice sharing..:)