Tuesday, April 3, 2012

nostalgia zaman kanak-kanak

sedang aku asyil leka melayan forum yang selalu aku lepak, tiba-tiba terbaca satu topik nie...imbas kembali nostalgia lama...hihihi..terus aku merindui zaman kanak-kanak aku...

ok jom aku kembalikan balik zaman kanak-kanak aku...

BATU SEREMBAN....huhuhu.aku tak tahu kenapa nama dia gitu...batu seremban nie memang selalu main....nak2 aku adik beradik semua rapat2..belajar malas...main jer keje..huhuhuhu....


CEPER.....ha...nie memang seiring sejalan la dengan batu seremban tue...perh...teringat lak aku...time nak tembak ceper tue...target tak tahan....tak cukup nak tahan gan tangan..kaki pun boleh....

BALING TIN...yes...nie la permainan kami sedara mara...time aku dulu, duk kampung memang ramai baya2 aku gan abang2 aku...jadi main nie memang syok..nak2 depan rumah nenek aku lak memang lapang...dan berpasir cam pasir laut...memang syok la.....oleh kerana dua atas aku lelaki..aku pun dah macam jantan ko tau!!!!!
 BALING SELIPAR......waaaa..nie pun best...kadang abang2 aku dengki, baling kuat...nangis ler aku...waaa..malu jer....
 RAOUNDERS.....nie paling aku suka main...tengok tak ker macam lelaki aku nie????
NENEK SI BONGKOK TUA.....hahahah...tak aventure langsung main nie...tapi masih main gak..siap ada lagu lagi...
nenek, nenek sibongkok tua,
siang malam asyik berjaga, mencari cucu dimana saja,
nenek ku kawen dengan anak raja...
lebih kurang cam nie la lagu tue...huhuhuh
GALAH PANJANG...bukan main pakai galah pun..huhuhu...tapi nie semua aku main tau...lagi ramai lagi best....
 nie tak tau apa nama....MUSANG gan IBU AYAM kot....
 ha....GETAH....nie pun aku suka main...sampai dah nak masuk form 1 pun aku main lagi..mak aku bising...selalu kena marah...mak aku kata apa..."Dah besar ko nak menayang kan biji ko eh..terlompat2...."
tapi memang best...aku dulu kan kurus..so melompat ko bagi ler aku....

TENGTENG...sama juga...seiring sejalan gan mainan getah nie..aku selalu main, dan selalu kena marah gan mak....
MAIN MASAK-MASAK.....siap pakai api ko..nie lebih kepada main api ler.....hihihi..bila mak nampak jer semua cabut lari....aku ingat lagi, dulu aku gan kawan aku (jiran aku) main masak guna tanah tau....buat biskut...huhuhu...siap jemur lagi kat bawah matahari...hahahah..pengotor aku kan...pastu konun masak nasi aku kutip kemuncup....kan macam nasi....
 KAWEN-KAWEN.....hahahha..tak boleh lupa, main gan angah aku...masa nie angah aku ada lembut sikit...dia jadi bapa, kawan pompan dia jadi mak..aku jadi anak...hahahah..ayat kelakar dia...
"Mana bapak ko nie..aku nka masak nak jaga budak lagi...ha...abang...abang gie mana.."
hahahahhaha...main kat belakang rumah atok, dekat pokok pisang...kelakar2...

kalau korang nak tahu aku adik beradik suka main perang2...kan aku dah cakap aku macam lelaki kan..korang nak tahu apa senjata aku....haaaa...
SENAPANG KAYU....menangis2 suruh ayah aku buatkan...sorang satu ayah aku buatkan tau....
 nie peluru dia....terung pipit....
 cara-cara main ok....

selain nie ada lagi mainan perang kitaorang...nie...BULUH....hahahah...peluru dia guna surat khabar yang direndam air....sebelum nak tembak, dengar dulu...bila ada bunyi tue...ko target, pastu tembak ler....
 yang nie lak guna pen...peluru dia kulit buah langsat...pantang ayah aku beli langsang masing kumpul kulit, cari pen, pastu main perang2.....

ok..aku nak tunjukkan mainan-mainan selain kat atas nie..yang nie semua tak berapa adventure la...ceh..mainan aku adik beradik...









hihihiih...dan yang nie aku nak tunjukkan barang-barang dulu yang pernah aku adik beradik ada.....








diantara makanan ringan zaman kitaorang....







hahahah....aku yakin korang yang seusia aku mesti tersenyum dan teringat zaman kanak2 korung...seronok kan...permainan zaman sekarang tak sama cam dulu2...dulu2 main berpeluh2...sekarang tak der makner nyer....betul tak...tak habis2 gan angry bird...hiiihi....anak-anak aku tak tahu ler aper maianan dia nanti.....
aper pun bila kitaoang adik beradik kumpul kalau buka cerita nie memang dok gelak jer....

zaman kanak-kanak , nostalgia yang amat bermakna..rindu semua tue....

2 comments:

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

kalu main baling tin @ main baling selipar tu.... mesti gaduh nye.... memang kelakar kalu di ingatkan......

tp yang paling bes... main bola guna kertas lipat tu.... memang tka menahan.. siap ada liga lagi..... dulu tak di panggil liga..... ....

man said...

biasalah zaman kanak-kanak...hehehe