Thursday, March 15, 2012

mengapa suami malas kat rumah????

kenapa yer suami malas kat rumah..huhuhuhu...en.suami aku nie boleh dikirakan malas gak...tapi tak der ler malas mana....tapi boleh dikatakan mals la gak...

kadang2 aku naik marah gak...kecik hati gak, laki aku tak menolong aku kat rumah...
jahatkan aku..yela...time aku penat sangat bekerja...balik rumah mak datokk....dengan anak2 lak...yang makin lasak....tue yang nak naik hangin jer...dosa aku...jangan ikut tau...
maaf yer yunggg....
ok aku nak share dengan korang, kenapa lelaki nie malas kat rumah..nie pun aku ambil dari fb...aku rasa menarik nak shared gan korung.... 


MENGAPA SUAMI BERMALASAN DI RUMAH

Dalam tubuh lelaki terdapat hormone kelakian, testosterone yang penting dalam kehidupan mereka sebagai seorang lelaki.


Hormon ini bukan saja penting bagi meyemarakkan syahwatnya sebagai lelaki,tetapi yang lebih penting, hormone testosterone akan memberikan rasa untuk terus berjuang, untuk bersaing,menjadi kreatif, menjadi lebih pintar dan matang dan mampu melakukan tugas-tugas yang diamanahkan sebagai seorang suami.


Homone testosterone juga akan mempengaruhi mental lelaki dengan mengurangkan rasa stress. Lelaki yang stress akibat kekurangan hormone testrosterone bukan saja tidak mempunyai nafsu syahwat terhadap isterinya,malah beliau mungkin tidak mempunyai rasa untuk berjuang, bekerja dengan lebih baik untuk keluarganya,tidak kreatif dan tidak mampu menjalankan tugas sebagai suami dan ketua keluarga,


Oleh itu jika isteri perasan, suami yang bersemangat dan bersyahwat dalamkamar tidur adalah yang bersemangat melakukan kerja-kerjanya di luar rumah. Lelaki yang bersungguh-sungguh di luar rumah juga merupakan lelaki yang bertanggungjawab di dalam rumah.


Hormone testosterone mempunyai kitaran tersendiri. Kepekatan hormone testosterone tinggi di awal pagi dan semakin menurun menjelang petang. Oleh itu jangan terperanjat jika di awal pagi suami mudah mendapat penile erection. Kekerasan zakar itu disebabkan oleh hormone testosteroneyang semakin meningkat dalam tubuhnya.


Selain itu ramai lelaki yang menjadi letih bila memasuki waktu senja. Ini bukan sebab pengaruh jin, tetapi hormonenya semakin menurun.Jadi suami selalunya tidak bertenaga untuk melakukan kerja-kerja rumah apabila balik rumah.


Apatah lagi jika banyak kerja-kerja yang memerlukan tenaga fizikal dan mental di tempat kerja. Jadi janganlah menganggap suami malas dan tidak membantu.


Walaupun ia adalah suatu tindakan yang tidak wajar, isteri kena faham kitaran hormone ini. Jika tidak ini akan menyebabkan ketegangan dalam keluarga. Suami akan bertambah stress dan menyebabkan hormonenya menjadi menurun, dan tidak lagi bermaya di dalam kamar tidur.


Apatah lagi jika isteri bermasam muka ketika mengkritik tindakan suami yang kepenatan. Harus difahami, kepekatan testosterone akan meningkat jika dia merasakan bahawa dia puas dan berjaya melakukan kerja dengan sempurna.


Suami akan rasa puas apabila merasakan dia adalah seorang suami yang hebat dan melakukan kerja yang dipertanggungjawabkan dengan baik.


Jadi cuba fikirkan apa akan jadi jika suami melihat muka isteri yang masam sedang membebel ketika dia sedang berehat pulang dari kerja. Suami akan terus menjadi lebih tertekan akibat hormon testosterone menjadi lebih rendah.

”Abang ni asyik lepak depan TV je. Tak membantu saya langsung. Saya penatlah..”

Kata-kata seperti ini akan membuatkan suami berasa gagal.



Bagaimana isteri boleh membantu suami?


Jika perlukan bantuan melakukan kerja-kerja di dalam rumah, mintalah bantuan dengan senyuman dan pujian. Pujilah suami melambung sebelum meminta bantuannya.


”Abang yang hensem, tolong saya cuci pinggan …”
sumber


Suami mana yang tidak cair jika isteri dengan nadayang lembut, menggoda dan memuji dirinya. Tentudia segera akan melompat terus dari sofa dan meluru ke dapur untuk membantu isterinya.


Elakkan muka masam ketika meminta bantuan suami. Muka yang manis akan menaikkan hormone tetstorone suami dan secara tidak langsung akan memberikan ’tenaga ekstra’ pada suami. Lupakan ’tongkah ali’. Senyuman isteri adalah yang terbaik meningkatkan hormone suami, secara tidak langsung akan membantu isteri di rumah.


Allah saja yang lebih tahu..



kesimpulan.....hihihii...selalulah berlembut gan suami2 anda...walaupun aku kadangkala terbabas....tapi serius..kalau kita berlembut gan en suami kita...pulangan nya memang menakjubkan...korung akan pasti senyum sampai esok pagi..huhuhu....
 



1 comment:

Signorina Syima said...

untunglah ada suami... aku ni tak tau nak praktik kan pada siapa.... hihihi

ingat perempuan je ke ada kitaran period? lelaki pun tiap2 hari period rupanya...