Tuesday, March 20, 2012

Gelagat dua beradik....

sedar tak sedar, dah makin membesar anak-anak aku...aku rasa macam baru semalam jer perut aku nie kena belah, lahirkan qurratul'ain...sekarang qurratul'ain dah nak masuk lapan bulan..huhuuh..tapi aku bukan nak cerita anak pompan aku nie...




la nie nak cerita kisah dua beradik nie..iman gan danish...erm...dah makin besar...jadi memang banyak ler ragam diaorang..masing ada jer keje nak buat...yang abang buat, si adik plak mengikut...sekarang nie danish dah pandai melawan abang dia...huhuhu..dah pandai berebut barang mainan gan abang dia...dah makin keras...naik pening kepala aku...time rapat, time suka komain..tak ingat dunia...tapi biasala...dah suka2 tu emesti ada gaduh...yang kalah dah tentu adik dia....


























iman plak makin agrasif....kadang2 aku tak tahan....nak-nak sekarang nie aku dah hantar dia gie tadika...kat sekolah komain baik...suara pun susah nak dengo....mungkin kat sekolah tengok gelagat kekawan, sampai jer rumah perhhh..lasak komain...suka buli adik...ermmm...ada petua tak nak kasi lembut sikit hati anak aku nie...kesian dia...kecik2 lagi asyik kena marah jer....aku nie kadang2 tak tahan ternaik gak tangan...kesian anak ibu..aku kalau dah naik tangan tak ingat dunia..pastu menyesal....

walaubagaimana pun anak aku tetap penyejuk hati aku...bila aku balik kerja, parking kate...anak terus menjerit panggil aku....terus berlari berebut2 nak peluk cium aku...walhal baru berapa jam jer tak jumpa...dan lagi satu iman nie pandai memujuk...en.suami aku pun tak romantik cam anak dia....bayangkan, ada satu hari tue aku menangis....iman datang kat aku..lap air mata aku tau...
"ibu naper? ibu jangan nanis eh..iman janji iman tak buat lagi..."
lagi sedih aku....ya alllah...bijak sungguh anak aku...dah iman nie juga pandai melayan adik bongsu dia..Nur Qurratul'ain...qurratul mesti tergelak2 dengan abang dia nie...pandai jaga adik nie...
IBU SAYANG IMAN....


ok..cerita pasal danish plak....anak aku sorang nie plak memang manja...menja sesangat2...kadang2 naik rimas..asyik nangis...asyik2 nangis... pantang abang kacau, melalak jer...dulu lagi lorat..sekarang nie dah ok sikit...macam aku cakap tai..sekarang nie dah pandai melawan...ikut perangai abang juga tue...bila kita marah dia, dia nak pukul kita balik tue..tengok bebudak zaman sekarang....kecik2 dah pandai nak pukul ibu yer...banyak cantik....sekarang nie pun dah pandai kedekut...abang dia plak rajin menyakat...barnag mainan kena beli dua..tak leh satu..walaupun adik cam kisah tak kisah...tapi nanti bawa gaduh gak..bila dua2 dah gaduh, aku naik hangin plak nanti...jadi aku selalu pesan kat en.suami klu nak beli apa2 kena DUA...dan dua2 kena SAMA...klu tak aku yang pening..sebab gaduh cari aku...sakit kepala...huhuhuhu
dasnish nie, kalau main gan adik dia lain pesen lak...dia suka menyondol adik dia...suka menempel...huhuhu..kadang rimas dak qurratul...menangis dia...abang dia duk menempel jer...nak gerak pun susah...hhuhuhu...tapi...dia nie sama gak gan abang dia...romantik...hihih..penyanyang...bila adik dia nangis ker...buat sesuatu yang mengembirakan, dia mesti usap kepala adik dia....pastu cakap bahasa pelat dia...bila qurratul batuk, cepat usap dada atau belakang adik dia...baik kan anak aku..sejuk perut aku...
IBU PUN SAYANG ADIK DANISH.....




ok nie aku nak letak gelagat dua beradik nie masa kitaorg keluar jejalan itu ari..nie kat dataran muar tue...



















2 comments:

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

kata ustaz.....
masa anak tido... baca surah al-insyirah ( alam nasyrah ) 10x tiup kat ubun² ( kepala anak... ) sambil berniat apa² la.... amalkan sekerap yang boleh....

lepas solat baca surah al-fatihah... 7x @ lebih.... sebelum baca niat fatihah utk apa... insya ALLAh... sesungguhnye ALLAH itu maha mengetahui...

selain tu.... cuba tengok fadhilat asma ulhusna...

selebihnye tanya la ustaz + ustazah........

cinta03 said...

ooo.....terima kasih yer....akan saya cuba amalkan...