Wednesday, February 8, 2012

maafkan ibu sayang....

alhamdullilah...syukur....syukur kehadrat illahi kerana beri aku peluang lagi untuk bersama anak perempuan aku...

maafkan ibu yer Qurratul'Ain...ibu terlalu leka....ibu tak perasan tanda2 tue....yang ibu tahu, semua tue sebab qurratul' beralih bulan..rupa2 nya, anak ibu diikuti 'sesuatu'

ya...pada hari tue, hari ahad, anak aku kan memang demam...strat akhir bulan itu ari..tapi tak teruk, just on off demam..tue pun tak panas sangat...

aku just beri ubat demam jer..ingatkan demam teruk pasal ingatkan qurratul demam nak merangkak...tue yang teruk...rupa nya tidak...hari ahad lepas, semuanya terbongkar...nasib baik tak der apa2...

pagi tue, qurratul bangun aku dengar suara dia merengek sikit jer...bila aku gie kat dia..aku terkejut...
mata anak ibu melilau2..tak dapat fokus...pandang aku pun tak, abang-abang dia panggil pun dia buat tak tau...mata tetap melilau-lilau...
hati nie dah terdetik...
"eh...anak aku nie tak nampak ker??overdoss ubat ker atau...."

aku teringat lak sebelum nie, kat kg aku tiga hari berturut2 orang meninggal...dah ayah aku kan imam, dan mak aku yang menjaga anak2 aku nie pun ada gie melawat...

aku terus panggil adik aku...(kebetulan aku tido umah mak aku...) tunjukkan keadaan qurratul kat adik aku...dia pun pelik, aku apa lagi, cepat2 mandi nak bawak gie klinik...en.suami tak der...dia awal2 pagi dah gie niaga...jadi adik aku temankan aku....

jadi kitaorang gie klinik swasta...klinik HIDAYAH kat jasin...memang anak aku selalu cheak kat sana. memang serasi gan doc nie...jadi doc cheak semuanya..semua ok..demam tak, perut ok, telinga ok, semua ok...cuma dia tak dapat fokus.mata dia nampak, tapi tak dapat fokus....mesti ada sesuatu yang meresahkan dia...
aku dah sentap dah....
aku terus balik, dah ayah aku memang dah tunggu kitaornag kat umha, coz mak aku dah call ayah. cerita semua..aku pass qurratul kat ayah...
ayah terus dukung..masa tue qurratul dah tak senang dah..merengek2...
ayah aku baca ayat Qursi...azankan..baca dengan kuat..dah ayah aku baca 3 Qul...diselang seli dengan ayat Qursi...abis jer ayat 3 kul tue, qurratul terus berubah...

dia tenung ayah kau dengan mata terbeliak!!!! mulut teketar!!!!lebab!!!Biru tak der darah!!! tangan kaki semua kejang...
aku yang dari tingkat atas turun bawah nampak semua tue terus melalak....aku tak sanggup tengok..terus aku peluk mak aku..kaki n dah mcm tak pijak bumi...
"kenapa anak sikin mak....kena Qurratul mak...ya Allah...ya Allah..."

aku tak sanggup tengok muka dia...dia tenung ayanh aku sambil mengerang...tak lama...semua berlaku lebih kurnag 3 minit..ayah aku terus bawak keluar...lepas tue dia menjerit....
"cepat...bawak hospital!!!"

melompatla aku gan adik aku..sempat call en.suami cakap qurratul dah teruk, suh balik cepat....
menangis2 aku....hati nie tak putus2 doakan untuk anak aku....
sampai kat kecemasan, terus masuk bahagian kritikal...doc ckp anak aku kena sawan...qurratul diberi ubat tido, bagi tenang...aku tak sanggup tengok semua tue..tak sanggup...doc terus nak transfer gie melaka...sebab anak aku baru 6 bulan...jadi kes berat...

aku tak mahu..aku tak mahu..aku tahu anak aku sihat...
sebaik jer en.suami datang, terus aku ceritakan semua...dia tengok qurratul pun dah tahu....terus dia sain surat risiko tak bawak gie melaka...

ayah dan mak aku ikut jer...kitaorang terus gie jumpa tok mat aku...berubat..
ye..anak2 aku memang serasi dengan tok mat...
pukul 1 ptg sampai sana, terus berubat..bukan bomoh yer....
guna ayat2 suci alquran...
tok mat cakap, benda tue dah menghimpit anak aku...nasib baik cepat...
air mata tak putus mengalir...aku lambat..lambat sedar semua tue...kesian anak aku!!!!

alhamdullilah...selesai jer berubat, dalam perjalanan balik qurratul sedar, bangun tido, dia dah boleh pandang muka aku, tapi still tak senyum, muka letih sangat..badan pun agaknya sakit2 pasal kitaorang dokung dia, terus dia nangis...memang kesian anak aku...

esok tue, qurratul masih lemah lagi, jadi aku dan en.suami sepakat nak bawak gie spital...
klu dah gie spital , memang kena tahan la,,,,dah kena tahan, aku pun kena tahan telinga la....kena marah gan doc pasal lambat bawak gie spital..tak kan aku nak cerita semua bender tue kat doc...tak kan la nak percaya..sains lain...huhuhuhu..aper pun..tahan jer la hati...
tahan wad satu hari, alhamdullilah qurratul makin cegas..lega hati kau...






sekarang nie, anak ibu dah start makan, dah star berlari dalam walker....dah ketawa...benda yang aku rindu kat dia....alhamdullilah...syukur....


sejak tue aku gan mak aku dah jaga pantang ler..tak ambil mudah lagi, mentang2 anak aku yang bongsu nie tak banyak ragam, tak pernah menangis malam, jadi ingat dia kuat...rupa nya tidak...

maaf kan ibu yer sayang..ibu janji ibu tak buat lagi...

IBU SAYANG QURRATUL....


kesian kat tangan dia tue..kena balut penuh, sebab qurratul selalu gigit tangan....takut jarum kat tangan tue tecabut...





No comments: